Tiikkikannen moraalisuudesta
Arvokkaasti harmaantunut tiikkikansi on veneen komea turvaväline, sillä tiikki ei ole liukas märkänäkään.
Nähtäväksi jää, kauanko tiikkikansia vielä valmistetaan, sillä kunnollinen hitaasti kasvanut tiikki alkaa olla käymässä vähiin. Myös tiikin hinta on jatkuvassa nousussa. Ongelmia aiheuttaa myös puun kasvaminen sademetsässä. Usein kaadetaan muutkin puut jotta päästään arvokkaan tiikkirungon luo. Tämä lisää mm. paikallista eroosiota mikäli tilalle ei istuteta taimia tilalle.
Puun salakauppa onkin hintansa takia yleistä tropiikissa. Haluan kuitenkin uskoa että Suomeen tuotava tiikki on laillista ja ympäristön huomioon ottavalla tavalla tuotettua. Tästä vastaavat mm. suuret yhtiöt, jotka toimivat puun tukkukauppiaina.
Vene on siitä erikoinen tuote, että siinä yhdistyy korkealaatuinen estetiikka täyteen funktionaalisuuteen. (asia, mitä monet taiteilijat voivat vain kadehtia). Tiikkikannen ollessa turvaväline, on perusteltua käyttää kannessa kovapuuta. Tiikki on kestävää, sillä se ei lahoa sisältämiensä rasvojen, öljyjen ja hartsien takia. Meriveden kuluttavassa vaikutuksessa mikä tahansa materiaali ei kestä, ja tiikistä on pitkä kokemus ankarassa käytössä merellä.
Pankin tiski, sohvapöytä, koriste-esineet, nämä kaikki voidaan varsin hyvin valmistaa muista puulajeista, sillä funktionaalisuus ei pakota käyttämään tiikkiä. Koen moraalittomaksi käyttää arvokasta puuta näin vaatimattomaan tehtävään kuin palvelutiskiin vaikkapa. Puusepän tehtävä onkin valistaa työn teettäjää, ja auttaa valitsemaan oikeampi puu. Esimerkiksi arvokkaan näköiseen palvelutiskiin sopisi khaya-mahonki tai jopa lastulevy/mdf , joka viilutetaan mahonkiviilulla ja lakataan kauniiksi. Eurooppalaisista puistakin löytyy vaihtoehtoja, esim tammi, vaahtera, pyökki tai vaikka kirsikka tai pähkinäpuu. Erilaiset petsit ja vahat antavat erilaisia ulkonäköjä loputtomiin sisustajien riemuksi.
Tiikkiongelmaan on havahduttu myös venealalla, ja käynnissä oleva tekesin vene-ohjelma pyrkiikin löytämään kotimaisen vastikkeen tiikille uusien veneiden kansissa käytettäväksi. Markkinoilla on jo vuosia ollut myös naapurimaasta peräisin ollutta "synteettistä tiikkiä". Ilmeisesti tuotteet ovat päässeet alkuajan liimaus, -ja -uv:n -kesto-ongelmista, ja ovat nykyisin jopa suositeltava vaihtoehto joihinkin kohteisiin. Esimerkiksi voitaisiin ottaa vaikkapa letkulla jatkuvasti pestävät turkkilevyt. Valmiit turkkilevyt ovat usein melamiiniliimattuja, eivätkä näin ollen käytännössä kestä vettä. Myös valmiissa levyissä raitana käytetty mm. koto ei ole kovapuuta. Synteettinen tiikki puolestaan on ominaisuuksiltaan samankaltaista kuin aitokin. Tällaiseen usein kastuvaan tilaan muovitiikki saattaisi olla hyvä valinta.( Myös lattialämmitys onnistuu synteettisen tiikin alle).
Oletan että se ei myöskään harmaannu kuten aito puu. On tietysti makuasia, kumpaa pitää komeampana, harmaantunutta vai öljytyn näköistä kantta..
Kannen rakentamiseen on olemassa myös muita puisia vaihtoehtoja. Esimerkiksi irokosta tehty kansi on ominaisuuksiltaan lähes samanlainen, vain hinta on pienempi. Ehkä väri on hieman vaaleampi. Irokoa on myös ikävämpi työstää kuin tiikkiä. Irokoa on sanottu "köyhän miehen tiikiksi".
Douglas-kuusi eli oregonmänty, siperianlehtikuusi, tammi sekä mahongit ajavat asian varsin hyvin, ja ovat näyttävän näköisiä. Tiikki ja iroko ovat kuitenkin ainoat puut, jotka eivät tarvitse pintakäsittelyä (ja lakkaus/öljyämishuoltoa).
Luulen, että tiikki ajaa asiansa veneissä vielä vuosikymmeniä, ja
juuri veneessä tiikki on omimmalla paikallaan!
Siellä tarvitaan uv-kestoa, kulutuskestoa, suolan ja veden kestoa ilman pitkällistä ja usein jatkuvaa huoltoa.
Veneilijän ei tarvitse potea huonoa omaatuntoa tiikkikannestaan, tai muista rakenteista veneessä. Täydelleen korvaavaa materiaalia kun ei ole vielä keksittykään !
Mikäli puun funktionaalisuutta arvostettaisiin enemmän, olisi sillä myös luonnosuojelullisia näkökohtia. Viittaan siihen, että sisustusarkkitehtien, puuseppien ym täytyisi oppia säästämään mm. arvokas tiikkipuu niihin kohteisiin, joissa se oikeasti on "mies paikallaan".
Eli veneenkanteen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti